# Er varen på lager?

As a rule, iMusic does not keep stock.

# Når leveres bestillingen?

Hvis varen er på lager, sendes den samme dag hvis bestillingen er sendt inn på en arbeidsdag før kl. 13. Alternativt sendes den neste arbeidsdag. Hvis det bestilles både lagervarer og ikke-lagervarer, vil imidlertid hele ordren som utgangspunkt bli sendt samlet.

# Hvor lang er leveringstiden?

Du kan se forventede leveringstider og andre opplysninger for hver enkelt tittel ved å klikke på coveret eller tittelen, f.eks. i listen etter et søk. Leveringstidene oppdateres daglig og er typiske, men kan avvike i begge retninger! De forventede leveringstidene vil stå oppført 2 ganger under checkout, før den endelige bestillingen sendes inn, så man har god mulighet til å vurdere om man ønsker å vente. Dessuten vil de også stå opplyst i bestillingsbekreftelsen, som vi sender etter at bestillingen er endelig mottatt.

# Når sendes ordren når det er flere varer i samme bestilling?

Som utgangspunkt sendes alle varer på samme ordre samlet. Overskrides den opplyste forventede leveringstiden for en eller flere varer, vil du pr. mail automatisk motta et tilbud om dellevering av evt. klare varer 2 døgn etter at 2/3 (eller 1 av 2) av varene er klare. Fraktutgifterne vil bli fordelt på de 2 leveringene, slik at det ikke koster deg ekstra! (Gjelder kun til leveringsadresse i Danmark).

MERK, hvis du benytter MasterCard, VISA Electron, Diners Club el. lign., vil det ved gjennomføring av en dellevering bli reservert ytterligere ett eller flere beløp på kontoen i tillegg til den opprinnelige reservasjonen. Dette skjer som følge av brukerbetingelsene for internasjonale kredittkort og derfor, dessverre, ikke noe iMusic har mulighet til å hindre. Vi gjør oppmerksom på at du uansett selvfølgelig ikke vil komme til å måtte betale mer enn den samlede ordretotalen. Som utgangspunkt har vi ikke mulighet til å få banken til å låse opp for disse ekstra reservasjonene, som vil stå reservert på kontoen din i 30 dager.

# Kan jeg se status umiddelbart for bestillingen?

Ja. Du kan logge inn og klikke på Mine bestillinger i oversikten til venstre. Klikk deretter på den ønskede ordren og se den øyeblikkelige status. Så snart alle titler er grønne. sendes bestillingen. Har du valgt henting, sendes en e-post vedrørende dette.

# Jeg kan se i status for bestillingen at den ikke er betalt. Hvorfor?

Fordi vi ikke trekker beløpet fra betalings- og kredittkort før varen er sendt.

# Jeg har betalt med bankoverføring/giro. Er betalingen min registrert?

Vi registrerer betalinger samme dag vi mottar dem. Du kan se om betalingen din er mottatt/registrert ved å sjekke detaljene for ordren. Logg inn og klikk på "Mine bestillinger" i oversikten/menyen til venstre.

# Hvorfor "skjer det ikke noe" med bestillingen min?

Hvis du har valgt betaling via bankoverføring, giro eller sjekk, startes ekspedisjonen av bestillingen først når betalingen er mottatt.

# Hvor mye koster frakt/forsendelse?

Fraktomkostningene varierer alt etter varemengde, vekt og valg av fraktalternativ (Post DK, DAO el. GLS). Det nøyaktige forsendelsesgebyret for en bestilling kan ses på trinn 2 under CheckOut før du har sendt inn bestillingen. Henting på iMusics adresse er gebyrfritt.

# Hvorfor leverer dere ikke mot etterkrav/postoppkrav?

Fordi mange unnlater å motta forsendelsen når den ankommer og omkostningene derved blir store.

# Hvorfor blir mitt Dan- eller kredittkort avvist?

Hvis Dan- eller kredittkortet ditt avvises, skyldes det kanskje at du har skrevet inn noe feil. Prøv igjen, sjekk at det er * Kortnummeret (og ikke kontonummeret) du skriver inn. Det er de 16 store tallene på forsiden. * Måned og år: F.eks. 10/12 v betyr 10. måned år 2012, og altså ikke 12. måned 2010. * Kontrollsifre: Se forklaring ved å klikke på spørsmålstegnet ved feltet du skal skrive det inn i.

# Hva er ViaBill?

ViaBill er en avdragsordning. Den fungerer ved at du oppretter en konto hos ViaBill, så settes det inn 2.000 kr som du deretter kan låne fra. Denne kontoen kan du handle med, ikke bare hos iMusic, men hos over 2.000 andre danske nettbutikker. Hos iMusic må du kjøpe varer for minst 300 kr før du kan benytte ViaBill. Vilkår og betingelser for bruken av ViaBill fremgår ved opprettelse av en ViaBillkonto på ViaBills hjemmeside. Vi anbefaler at du leser betingelsene grundig før du aksepterer betalingsmåten. ViaBill er rente- og gebyrfri, men iMusic gjør oppmerksom på at ViaBill vil pålegge gebyrer ved for sen innbetaling til dem. Alle spørsmål og henvendelser vedr. ViaBill skal rettes direkte til ViaBills egen kundesupport.

# Kan jeg angre på en bestilling som enda ikke er sendt?

Du kan når som helst angre på og annullere en bestilling som ikke er sendt, uten begrunnelse.

# Kan jeg angre på et kjøp når varen/varene er mottatt?

Du har rett til å angre på et kjøp uten begrunnelse innen 14 dager. Angrefristen utløper 14 dager etter den dagen du eller en annen person du har autorisert (imidlertid ikke transportøren), får varen/varene i fysisk besittelse. Hvis fristen utløper på en helligdag, lørdag, grunnlovsdag, juledag eller nyttårsdag, forlenges fristen til den følgende arbeidsdagen. Hvis du bryter varens/varenes forsegling, frafaller angreretten. For å uhøve angreretten må du varsle oss (iMusic, Ryesgade 18, 1, 8000 Aarhus C., info@imusic.dk, tlf. 86 13 73 43) om beslutning om å angre kjøpet pr. telefon eller e-post. Angrefristen er overholdt hvis du sender varsel om utøvelse av angreretten innen angrefristens utløp. Du har også mulighet til å angre på deler av et kjøp, såfremt forseglingen på varen el. varene ikke er brutt. De vanlige returreglene (beskrevet over) vil gjelde, imidlertid dekker el. refunderer iMusic ikke fraktutgifter i slike saker.

# Returnering av vare/varer og returomkostninger

Hvis du velger å benytte angreretten som beskrevet over, refunderer vi alle betalinger mottatt fra deg, herunder fraktomkostningene ut til deg (men ikke ekstra omkostninger som følge av ditt eget av valg av et annet leveringsalternativ enn den billigste form for standardlevering vi tilbyr), uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter senest 14 dager fra den datoen vi har mottatt varsel om din beslutning om å angre på kjøpet. Vi gjennomfører en slik tilbakebetaling med samme betalingsmåte som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet. Under alle omstendigheter pålegges du ingen former for gebyrer som følge av tilbakebetalingen. Varer kan ikke sendes i retur pr. etterkrav, uten utlevering eller til en pakkeshop. Benytt vennligst ikke DAO, da de ikke leverer til forretningsadresser. Det er kjøpers ansvar at varen kommer sikkert frem til imusic. Bortkommer pakken, eller blir innholdet beskadiget underveis, hefter kjøper for dette. Vi anbefaler derfor at du pakker varen/varerne forsvarlig inn og benytter et forsendelsesalternativ med sporing/tracking. Du må selv betale for returnering av varen/varene ved bruk av angreretten.

# Reklamasjon - hvis det er noe galt med varen

Hvis du kjøper en vare og det er en mangel ved den - f.eks. en materiale- eller fabrikasjonsfeil, eller at den leverte varen innholdsmessig ikke stemmer overens med den på bestillingstidspunktet opplyste varebeskrivelsen - gjelder kjøpslovens regler. Du kan reklamere over mangler ved varen innen 24 måneder fra leveringstidspunktet ved å kontakte oss på info@imusic.dk eller tlf. 86 13 73 43. Vi ber deg så detaljert som mulig å opplyse om hva problemet er. Reklamerer du mer enn 6 måneder etter mottak av varen, må du kunne bevise at mangelen var til stede da du mottok varen. De første 6 månedene ligger bevisbyrden imidlertid hos iMusic. Hvis reklamasjonen er berettiget, forbeholder vi oss retten til i første omgang å bytte varen, med mindre annet avtales. Dersom bytting ikke kan skje innen rimelig tid, kan du få pengene tilbake. Skal varen byttes, sender iMusic en returslip for dekning av tilbakelevering av den mangelfulle varen. Når varen er kommet i retur vil den bli inspisert, og hvis reklamasjonen er berettiget, vil iMusic sende en ny vare. Hvis reklamasjonen ikke anses som berettiget, vil alle fraktomkostninger i reklamasjonssaken bli pålagt kunden. Velger du likevel å returnere varen på en annen måte, tilbakebetaler vi beløpet det ville ha kostet oss dersom du hadde brukt returetiketten, imidlertid kun hvis reklamasjonen er berettiget. Inspeksjon av returvarer kan ta opptil 7 arbeidsdager.
Vinylreklamasjoner (brukspåvirkning)

Kontakt alltid vår kundeservice før du returnerer (HUSK ORDRENUMMER).

Ved kjøp av vinyl må reklamasjonen skje innen rimelig tid etter mottak av varen. Vi behandler reklamasjonen hurtigst mulig og sender en fraktetikett for returnering av varen hvis bytting/reparasjon av varen anses å være nødvendig.

For å oppnå erstatning ved reklamasjon skal defekten ha vært til stede før du mottar varen. Skyldes skaden brukspåvirkning, yter iMusic ikke erstatning. Defekter på selve mediet må være hørbare. Kosmetiske forhold, som f.eks. plateskjevhet, anses ikke å være reklamasjonsberettigede hvis lydkvaliteten ikke er påvirket i vesentlig grad.

Hvis reklamasjonen ikke anses som berettiget, vil alle fraktomkostninger i reklamasjonssaken bli pålagt kunden.

# Kan jeg lagre varene til senere?

Ja, du kan opprette ønskelister og legge produkter til ønskelisten (krever innlogging). Når du er logget inn, vil du inne på hvert produkt få mulighet til å legge det aktuelle produktet til ønskelisten (det grå feltet under kjøpknappen). Hvis du ikke allerede har opprettet en ønskeliste, vil det automatisk bli opprettet en ny ønskeliste for kontoen din med dagens dato som ønskelistens navn. Ønskelister finnes også under "Min Konto > Ønskelister".

# Kan jeg parkere handlekurven?

Ja, du kan opprette ønskelister og legge produkter til ønskelisten (krever innlogging). Når du er logget inn, vil du inne på hvert produkt få mulighet til å legge det aktuelle produktet til ønskelisten (det grå feltet under kjøpknappen). Hvis du ikke allerede har opprettet en ønskeliste, vil det automatisk bli opprettet en ny ønskeliste for kontoen din med dagens dato som ønskelistens navn. Ønskelister finnes også under "Min Konto > Ønskelister".

# Kan jeg opprette ønskelister?

Ja, du kan opprette ønskelister og legge produkter til ønskelisten (krever innlogging). Når du er logget inn, vil du inne på hvert produkt få mulighet til å legge det aktuelle produktet til ønskelisten (det grå feltet under kjøpknappen). Hvis du ikke allerede har opprettet en ønskeliste, vil det automatisk bli opprettet en ny ønskeliste for kontoen din med dagens dato som ønskelistens navn. Ønskelister finnes også under "Min Konto > Ønskelister".

# Kan jeg sende ønskelister (med varer jeg har funnet) til familie og venner?

Ja. Ønskelister kan enkelt sendes til familie og venner! Klikk på "ønskelister" (Logg inn først).

# Hvorfor er det ofte flere forskjellige priser for samme vare?

Vi forsøker alltid å kjøpe inn til best mulige priser. Noen titler er tilgjengelige raskt fra lager til én pris og samtidig fra andre leverandører til lavere pris, men kanskje med lenger leveringstid. Vi lar kundene våre velge alternativ selv, og derfor tilbys samme titler noen ganger med forskjellige priser og leveringstider.

# Hvorfor er der ikke norske undertekster på musikk-DVD-en?

På musikk-DVD-er er det sjelden undertekster på andre språk enn hovedspråkene, og de finnes oftest bare ved intervjuer mv. med ikke-engelsktalende artister.

# Hva betyr "O.S.T." eller "OST"?

Typisk forkortelse for musikk brukt i film: Original Sound Track

# Logg inn: ”Feil passord”

Forveksler du tallet 0 med bokstaven O? Eller bokstaven l med et 1-tall?

# Logg inn: Jeg har glemt passordet mitt. Hva skal jeg gjøre?

Prøv å skrive inn et passord likevel. Hvis det er feil, vises en mulighet for straks å få påloggingsinformasjon tilsendt på e-post.

# Logg inn: Når jeg logger inn, får jeg oppgitt Ingen brukere med denne e-postadressen, selv om jeg er registrert.

Enten skrev du inn en annen e-postadresse eller stavet feil da du registrerte deg. Send en e-post til info@imusic.dk hvor du skriver "loginproblem" og oppgi ditt tlf. nr. Så kontakter vi deg førstkommende arbeidsdag.

# Logg inn: Jeg prøver, men blir hele tiden ført tilbake til påloggingssiden. Hva skal jeg gjøre?.

Enten er nettleserinnstillingen din ikke optimal: Trykk på [F5]-tasten og deretter på [Enter].
Eller også er du allerede logget inn. Se øverst til venstre under iMusic-logoen: Hvis det står Bruker og (ditt) navn, så er du allerede logget inn.

# Kan jeg selv endre passord?

Ja du kan endre passord ved å logge inn og klikke Brukerinfo nederst i Oversikten til venstre.

# Under Bestilling får jeg feilmeldingen: "Security failure. Data decryprion error."

Sikkerhetsnivået i systemet vårt krever en av de nyere nettleserversjonene.

# Jeg mottar ikke e-post fra iMusic.

Den hyppigste årsak til at mails fra iMusic ikke når mottageren er feil e-post adresse. Tjek først at du har indtastet korrekt e-mailadresse i din konto. Det kan også skyldes et spam filter hos din mailudbyder, der er opsat feil. Har du f.eks. en Hotmail mailbox, så sjekk mappen med uønskede e-mails! Siste hyppige årsak til at mails ikke går igennem er, at din mailbox er full. Mail-udbydere (fx. hotmail.com) har en max. grense for hvor meget en mailbox kan romme. Hvis mailboxen er full kan e-poster ikke mottas. Man bør derfor alltid slette uviktige læste e-poster, så der er plass til nye innen grensen nås.

# Fant du ikke svar på spørsmålet ditt?

Du er naturligvis velkommen til å kontakte oss her.